Experiential Education 2018-04-11T14:43:36+00:00

Experiential Education

EXE retrieves it name from adopting an experiential attitude, which refers to putting yourself in the shoes of the other and trying to experience the situation through the eyes of that person.

De kern van de ervaringsgerichte benadering ligt in de ervaringsgerichtheid: gericht op de ‘ervaring’, op dat wat zich in iemand concreet afspeelt, op het geheel van lichamelijk gevoelde betekenissen van iemand in een bepaalde situatie. Je gebruikt je eigen ‘ervaringsstroom’ als middel om je beter in de ervaring van de ander te verplaatsen. Je neemt het perspectief van de ander in: je voelt wat die voelt, je beleeft zijn verlangens en noden, ziet, hoort, proeft wat de ander proeft, je neemt de wereld waar zoals de ander.

We spreken van een ‘stroom van ervaringen’ omdat deze voortdurend verschuiven: gedachten, emoties, wensen, etc. zijn steeds in beweging. Via ervaringsreconstructie wil je in contact komen met de ervaringsstroom van de ander én van jezelf. Je vormt je een beeld van wat er zich innerlijk in de ander afspeelt, wat de ander vanbinnen doormaakt. Deze ervaringsgerichte basishouding levert informatie op over hoe de ander zich ontwikkelt en wat hij nodig heeft voor zijn ontplooiing.