Procrustes is een SBO-project gefinancierd door het IWT, Agentschap voor Innovatie in Wetenschap en Technologie, en in samenwerking met CuDOS UGent en de vakgroep Educatiewetenschappen VUB (2012-2015). Het Procrustesproject doet onderzoek naar de genderkloof in het secundair onderwijs. Hierbij komen niet enkel de verschillen tussen jongens en meisjes op school (interseksuele variatie) aan bod, maar onderzoeken we ook welke jongens én welke meisjes een risico vertonen om ongekwalificeerd uit te stromen (intraseksuele variatie).
Genderkenmerken zoals perceptie van gendertypicaliteit, druk tot genderconformering, homonegativiteit, en een traditioneel denken over genderrollen bekijken we in samenhang met indicatoren van drop-out zoals zelfregulering, leerling-leerkrachtrelaties, anti-schoolattitudes, welbevinden en betrokkenheid en identiteitsstijl. Het project leverde een toolbox, het boek “Gender op school” en het coachingstraject “Versterk je leerkracht” op om scholen te ondersteunen in het voorkomen van onderpresteren.
Promotoren:
Ferre Laevers (KU Leuven), Nadine Engels en Koen Lombaerts (VUB), en Mieke Van Houtte (UGENT)
CEGO-medewerkers:
Sofie Lietaert & Thaline Stas
Website:
Videoclip:
Sofie Lietaert over betrokkenheid en leerkrachtstijl: https://www.youtube.com/watch?v=OhpP4g0fzY4
Publicaties:
- Lietaert, S. (2016). A gender gap in the classroom? Different perceptions of student engagement and teacher support (Doctoraatsproefschrift, KU Leuven).
- Lietaert, S., & Consuegra, E. (2015). Verschilt de leerkrachtstijl naargelang het gender van de leerkracht?. In M. Van Maele, N. Michalek, N. Engels, F. Laevers, K. Lombaerts, & M. Van Houtte (Eds.), Gender op school. Meer dan een jongens-meisjeskwestie (pp. 218-225). Leuven: Lannoo Campus.
- Lietaert, S., & Huysmans, L. (2015). Zijn jongens echt minder gemotiveerd en betrokken dan meisjes?. In M. Van Maele, N. Michalek, N. Engels, F. Laevers, K. Lombaerts, & M. Van Houtte (Eds.), Gender op school. Meer dan een jongens-meisjeskwestie (pp. 100-108). Leuven: Lannoo Campus.
- Lietaert, S., & Huysmans, L. (2015). Hoe verhoog je als leerkracht de betrokkenheid van jongens en meisjes?.. In M. Van Maele, N. Michalek, N. Engels, F. Laevers, K. Lombaerts, & M. Van Houtte (Eds.), Gender op school. Meer dan een jongens-meisjeskwestie (pp. 204-212). Leuven: Lannoo Campus.
- Lietaert, S., Roorda, D., Laevers, F., Verschueren, K., & De Fraine, B. (2015). The gender gap in student engagement: The role of teachers’ autonomy support, structure, and involvement. British Journal of Educational Psychology, 85, 489-518. DOI: 1111/bjep.12095
- Lietaert, S., De Fraine, B., Buyse, E., Laevers, F., & Verschueren, K. (2013). Is typisch ook stereotypisch? Een leerkrachtstijl voor het verhogen van de betrokkenheid van jongens en meisjes. Impuls voor Onderwijsbegeleiding, 43 (4), 195-203.