Kwaliteit in de kinderopvang
EGO vertrekt vanuit de procesgerichte invalshoek om te kijken naar kwaliteit in de kinderopvang.

Om het vraagstuk van kwaliteit in de kinderopvang tot hanteerbare proporties te herleiden starten we met een eenvoudige vraag: ‘Hoe gaat het met de betrokkenen die beroep doen op de opvang?’. De betrokkenen zijn kinderen, medewerkers en ouders. Hun beleving krijgt systematisch aandacht. (H)erkenning van en communicatie over hoe zij de situatie beleven is het vertrekpunt voor het werken aan integrale kwaliteitszorg.
Beleving meenemen gebeurt door welbevinden en betrokkenheid in kaart te brengen op kindniveau, op niveau van medewerkers en team en bij ouders. Dit is een aspect dat in alle momenten en activiteiten verweven zit. Hiervoor zijn diverse instrumenten ontwikkeld. Deze instrumenten zijn gebaseerd op inlevende observatie en bevraging van de betrokkenen.
De communicatie op beleving richten – en niet uitsluitend op de inhoud van wat men doet – heeft een positieve invloed, wat ook de aard van de beleving is. Tegelijk vormen welbevinden en betrokkenheid een sober vertrekpunt voor een verdere analyse waarin ook de condities die bepalend zijn voor het al dan niet realiseren van welbevinden en betrokkenheid geanalyseerd worden. Een snelle overstap naar initiatieven wordt hierdoor mogelijk.
Projecten
Instrumenten
Contextgegevens
Contextvragenlijst op maat van het onderzoek. Hierbij kunnen ook noodzakelijke condities bevraagd worden (bijv. opleiding,…)
Procesgegevens kinderen
- ZiKo, Zelfevaluatie-instrument voor welbevinden en betrokkenheid van Kinderen in de opvang
- ZiKo-Vo, kindvolgsysteem voor baby’s en peuters
- BiBo, Bevragingsinstrument Buitenschoolse Opvang
- POMS, A Process-Oriented Monitoring System for the Early Years (ENG)
Procesgegevens medewerkers
Vragenlijst medewerkers, met o.a.
- welbevinden in de contacten met kinderen, collega’s, verantwoordelijke en ouders
- groepssfeer in de groep kinderen en het team
- betrokkenheid in het werken met kinderen, collega’s, directie en ouders
- groepsdynamiek in de groep kinderen en het team.
Procesgegevens ouders
Vragenlijst voor ouders op maat van het onderzoek
Aanpak in de kinderopvang
Bronnen
- Laevers, F. (2017). How are children doing in ECEC? Monitoring Quality within a process-oriented approach. In N. Klinkhammer, B. Schäfer, D. Harring, & A. Gwinner (Eds.), Monitoring quality in early childhood education and care – Approaches and experiences from selected countries (pp. 177-199). Munich, Germany: German Youth Institute.
- Laevers, F. (2016). Welbevinden en betrokkenheid als toetsstenen voor kwaliteit in de kinderopvang. Utrecht: Bureau Kwaliteit Kinderopvang.
- Laevers, F., & Silkens, K. (2013). Ervaringsgericht werken in de voorschoolse kinderopvang. Basisboek. Leuven: CEGO Publishers.
- Laevers, F., & Declercq, B., & Buyse, E. (2011). Raising levels of well-being and involvement in Milton Keynes Preschool Settings [School year 2009-2010].
- Laevers, F., Declercq, B., & Silkens, K. (2009). Report Phase 1: Raising the quality of Foundation Stage provision ‐ Kent PSA project 2005‐2008. Leuven: Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs, KU Leuven.
- Laevers, F., Debruyckere G., Silkens, K., & Snoeck, G. (2005). Welbevinden en betrokkenheid observeren bij baby’s en peuters. Een trainingsmodule met video. Leuven: CEGO Publishers.